کد مطلب:182739 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

تداوم تشکل همسوی عترت
روش مدبرانه و شجاعانه سیدالساجدین علیه السلام باعث ساماندهی تشكل همسوی اهل بیت (علیهم السلام) در زمان حضرت شد. بگونه ای كه نگر جمعیت انبوهی به سمت و سوی فرزانه ای از عترت چون امام سجاد علیه السلام معطوف گردید.

این باور خدشه پذیر است كه هواداران اهل بیت (علیهم السلام) پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم قلع و قمع و سركوب و متلاشی شدند. بلكه باور صحیح این است كه از زمان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و نیز بعد از حضرت یك تشكل بزرگ اجتماعی هوادار اهل بیت (علیهم السلام) شكل گرفت كه از رهنمود رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم الهام می گرفت و عترت را جانشین به حق حضرت می دانست.

این تشكل كه از كوثر غدیر سیراب می شد، بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم گر چه آسیب جدی دید، لیكن هیچ گاه متلاشی نشد و از بین نرفت. بلكه یك تشكل بزرگ و یك جریان بزرگ اجتماعی از رهنمود وحیانی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم پیروی نمود و هوادار امامت امیرالمؤمنین و نیز امام مجتبی علیه السلام و هوادار آرمان های حسین بن علی علیه السلام بود.

مركز ثقل این تشكل را حجاز و به خصوص عراق و كوفه شكل می داد. شكل گیری و حمایت همین تشكل باعث روی كرد حسین بن



[ صفحه 197]



علی علیه السلام به سمت عراق و كوفه گشت. و اینك نیز این تشكل به خاموشی نگراییده است، بلكه همانند آتش پنهانی در تكاپوی شعله ور شدن است. توضیح تداوم این تشكل در نوشتارهای پیشین به خصوص «امام حسین علیه السلام الگوی زندگی» آمده است. [1] .

با نگر به موقعیت اجتماعی فرزند فاطمه (سلام الله علیها) این ادعا شفاف و مبرهن خواهد شد كه این تشكل در زمان حضرت نیز ساماندهی شده و نهضت حسین علیه السلام را تداوم داده و موقعیت بس بزرگ برای سیدالساجدین علیه السلام فراهم ساخته است. فراهم شدن موقعیت بزرگ اجتماعی امام حسین علیه السلام بهترین گواه بر شكل گیری تشكل همسوی عترت می باشد كه در زمان حضرت تداوم یافت، در این فرصت به شرح كوتاه آن می پردازیم.


[1] امام حسين (ع) الگوي زندگي، ص 82.